Meerssen heeft tonnen extra nodig om organisatie draaiend te houden



De gemeente Meerssen heeft extra geld nodig voor de inhuur van tijdelijk personeel voor komend jaar. Het gaat om een bedrag van 900.000 euro. De gemeenteraad moet daar nog een besluit over nemen. 

Komt het geld er niet, dan heeft de gemeente een groot probleem, waarschuwt het college van burgemeester en wethouders. De wettelijke taken kunnen dan mogelijk niet uitgevoerd worden. Ook de dienstverlening naar de inwoner staat dan onder druk. 

Extra geld
Het is niet de eerste keer dat de gemeente een extra impuls nodig heeft om de organisatie draaiende te houden. In 2023 moest het college ook al 870.000 euro hebben om de organisatie draaiende te houden; voor dit jaar kwam daar nog eens 200.000 euro bij. 

In juni 2021 ging de raad akkoord met het versterken van het ambtenarenapparaat. Er werd structureel 1,8 miljoen euro extra gestoken in personeel. Alleen ook toen waren er hobbels, omdat personeel moeilijk te vinden was vanwege de krappe arbeidsmarkt. 

Volgens het college neemt de werkdruk op de werkvloer nu toe: "De werkdruk voor de huidige medewerkers neemt alleen maar toe en het ziekteverzuim stijgt, waardoor de noodzaak voor inhuur verder toeneemt."

Werkzaamheden
Verder stelt het college dat ondanks eerdere extra financiële middelen het niet in alle gevallen mogelijk is om alle geplande werkzaamheden tijdig af te krijgen. "Processen duren tegenwoordig langer vanwege minder uitvoeringskracht, ook bij derden waarmee we in diverse vormen samenwerken of waarvan we dikwijls afhankelijk zijn."

Daarbij stelt het college dat het ook nog onzeker is of alle functies ingevuld kunnen worden. Het college maakt zich zorgen over de krappe arbeidsmarkt. Hierdoor worden vacatures later ingevuld. Ook de inhuur van tijdelijk personeel is lastig. 

Indien er geen extra financiële middelen beschikbaar worden gesteld, moeten er keuzes gemaakt worden en heeft dit volgens de gemeente grote gevolgen voor de ambities van het gemeentebestuur.